loading...

مطالب کاربردی و آموزشی

منبع مقاله: عصر معاصر  یکی از مهم ترین لوازم هایی که افراد مبتلا به دیابت باید آن را تهیه کنند دستگاه تست قند خون است. این دستگاه با اندازه گیری میزان قند خون فرد مبتلا به دیابت را از بالا بود

رامین بازدید : 58 پنجشنبه 06 مرداد 1401 نظرات (0)

منبع مقاله: عصر معاصر

 یکی از مهم ترین لوازم هایی که افراد مبتلا به دیابت باید آن را تهیه کنند دستگاه تست قند خون است. این دستگاه با اندازه گیری میزان قند خون فرد مبتلا به دیابت را از بالا بودن قند خون خود مطلع می کند. با توجه به این که اندازه گیری قند خون از اهمیت بالایی در کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت را برخوردار است لازم است که با نحوه انتخاب دستگاه تست قند خون و سایر مسائلی که در این رابطه مهم است آشنا شویم. قبل از تهیه دستگاه تست قند خون باید به این موارد توجه کنید:

آیا دستگاهی که قصد خرید آن را دارید معتبر است؟

برای پاسخ به این سوال باید هولوگرام دستگاه و استاندارد های آن را بررسی کنید. داشتن هولوگرام و شماره مجوز از سازمان وزارت بهداشت یکی از اول شرط ها جهت اطمینان از اصالت دستگاه است. وجود هولوگرام بر روی دستگاه تست قند خون بسیار مهم است. پس از این جهت خرید دستگاه قند خون از فروشگاه های معتبر مانند فروشگاه عرفان طب از اهمیت بالایی برخوردار است. این برچسب نشان می دهد که دستگاه از نظر ایمنی مورد تایید وزارت بهداشت است. متاسفانه در کشور ما تعداد زیادی کمپاتی با ملیت های متفاوت اقدام به عرضه این محصول با کیفیت پایین کرده اند.

چه استاندارد هایی برای دستگاه تست قند خون مهم است؟

بهترین استاندارد برای دستگاه تست قند خون ISO 15197  است. اگر دستگاه تست قند داری استاندارد ISO 15197:2015  باشد یعنی مربوط به سال 2015 است و دستگاه از نظر دقت مورد تایید است و احتمال خطای آن بسیار کم است. در دستگاه های که دارای استاندارد ISO 15197:2003 هستند از دقت کمتری برخوردار هستند، از طرفی میزان دقت دستگاه به خرید نوار تست قند خون با کیفیت نیز بستگی دارد و این کار می تواند میزان دقت دستگاه را افزایش دهد.

آیا دستگاه سیستم کنترل حجم خون دارد؟

سیستم کنترل حجم خون یعنی اگر فرد در زمان تست قند خون مقدار کمی از خون خود را روی نوار قرار دهد دستگاه هشدار می دهد. در این زمان باید نوار قند خون جدیدی در دستگاه قرار داد و این بار به اندازه کافی خون بر روی نوار قرار دهید تا نتیجه صحیح توسط دستگاه گزارش شود. البته در بعضی از دستگاه ها که پیشرفته تر هستند بعد از پیغام هشدار کافی نبودن میزان قند خون فرد می تواند در عرض چند ثانیه دوباره خون را بر روی همان نوار قند قرار دهد تا نتیجه تست قند گزارش شود.

در بعضی از دستگاه ها غیر استاندارد که به این سیستم کنترل حجم قند خون مجهز نیستند در صورتی که خون ناکافی به دستگاه داده شود، دستگاه در تشخیص صحیح میزان قند خون اشتباه می کنید و این موضوع می تواند باعث آسیب به فرد شود.

دستگاه به چه میزان خون نیاز دارد؟

میزان خون مورد نیاز دستگاه در اندازه گیری قند خون یکی از عواملی است که باید به آن توجه کرد. میزان مورد نیاز خون در هر دستگاه با دستگاه دیگری متفاوت است. در دستگاه های نسل جدید میزان قند خون مورد نیاز دستگاه کم تر است در نتیجه می توان در زمان تست شدت ضربه اتو لانست رو کم تر تنظیم کنید تا درد کم تری احساس کنید اما در دستگاه های قدیمی نیاز به خون بیشتری است و باید میزان ضربه  اتو لانست را بیشتر کنید تا خون بیشتری خارج شود که خود این موضوع باعث ایجاد درد بیشتر می شود.

سرعت اندازه گیری دستگاه چقدر است؟

سرعت اندازه گیری و تشخیص میزان قند خون در دستگاه های مختلف متفاوت است. اما این زمان چیزی بین 5 تا 60 ثانیه متغییر است. افرادی که به تشخیص پزشک انسولین تزریق می کنند بهتر است که از دستگاه هایی استفاده کنند که زمان تشخیص پایین تری دارند. ضمنا این افراد باید بعد از هر بار تزریق انسولین، سرنگ انسولین خود را تعویض کنند.

امکانات جانبی دستگاه تست قند خون

  1. حافظه: دستگاه های تست قند خون دارای حافظه ای برای ثبت مقادیر قند خون در هر بار اندازه گیری هستند. بیشتر این دستگاه ها قادرند 100 تا 500 نتیجه را در حافظه خود ذخیره کنند.
  2. گارانتی دستگاه تست قند خون: در زمان خرید دستگاه باید از خدمات شرکت وارد کننده آن اطمینان حاصل کنید. وجود مراکز خدمات می تواند به شما در حل مشکلات و سوالاتتان در مورد دستگاه کمک کند.
  3. امکان اندازه گیری قند خون از سایر نقاط بدن: اگر تمایل به اندازه گیری قند خون از سایر نقاط بدن را دارید می توانید با مطالعه بروشور دستگاه از وجود این موضوع مطمئن شوید.
  4. همواره در نظر داشته باشید که از خرید دستگاه های تست قند خون ارزان یا رایگان جدا خودداری کنید.
  5. بروشور دستگاه را مطالعه کنید

 بعد از تهیه دستگاه و اطلاع از استاندارد بودن آن با دقت دستور العمل های موجود در بروشور دستگاه را مطالعه کنید تا در مورد موارد زیر اطلاع کسب کنید:

  • با معنای علائم موجود روی مانیتور دستگاه آشنا شوید تا در زمان استفاده از دستگاه دچار مشکل نشوید.
  • با کد هایی که ممکن است روی مانیتور دستگاه نمایش داده شود و بیانگر اشکالات در نحوه کار دستگاه هستند آشنا شوید.
  • با محدوده اندازه گیری که دستگاه قادر به اندازه گیری آن است آشنا شوید. گاهی اوقات علائمی رو مانیتور نمایش داده می شود که نشان می دهد که اندازه قند خون بیشتر از میزانی که دستگاه قادر به اندازه گیری آن است.
  • مطمئن شوید که دستگاه نیازی به تمیز کردن و ضد عفونی بعد از هر بار استفاده را ندارد.
  • از نحوه بررسی کیفیت دستگاه و زمان هایی که باید دستگاه را از نظر دقت تست کنید مطلع شوید. گاهی اوقات لازم است که با استفاده از محلول کنترل خود آزمایش شود تا مطمئن شوید دستگاه و نوار قند خون به درستی کار می کنند و دستگاه دچار خطا نشده است.

همواره سلامت باشید. اگر این مقاله برای شما مفید بود لینک آن را به دوستان خود بفرستید تا آن ها نیز با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کنند.

نویسنده مقاله

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
در این وبلاگ مطالب آموزشی قرار داده می شود. خوشحال می شیم ما رو دنبال کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 72
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 54
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 321
  • بازدید سال : 1,613
  • بازدید کلی : 6,643